Torsdag 30. apr
Kl. 19:00


HVOR: Parkteatret
VARIGHET: ca. 2 timer
PRIS: 325,-
ARRANGØR: Moss Kulturhus


Billett

Årstidene – Vivaldi

Vinter, Vår, Sommer, Høst

Spillende leder og solist: Atle Sponberg

Antonio Vivaldis De Fire Årstidene har det siste århundret blitt et av den klassiske musikkens mest avholdte verker, med innspillinger solgt i millionopplag og stadige fremføringer i verdens konsertsaler. Verket har vært gjennom svært mange tolkningsvariasjoner, og ensemblets treblåsere vil sette vårt unike preg på vil sette vårt preg på dette stykket, og gjør så – under ledelse av den allsidige fiolinisten Atle Sponberg.

Musikken hans fikk stor innflytelse ut over i Europa og Johann Sebastian Bach arrangerte og transkriberte mer musikk av Vivaldi en av noen annen komponist.
Men som tilfellet var med mange komponister på 1600-1700-tallet, ble Vivaldi glemt, og det var først på 1900-tallet at musikken hans kom tilbake i folks bevissthet, «Le quattro Stagioni», som «De fire årstidene» het på originalspråket, står igjen som kanskje barokkens mest kjente verk.

«De fire årstidene» er også et tidlig eksempel på det som kalles «program-musikk», musikk som hadde til bhensikt å fortelle et bestemt narrativ. Det innebar at Vivaldi skrev fire sonetter, poetiske tekster, som utdypet og detaljerte det musikken formidlet, de fire årstidenes gang. Den engelske fiolinisten Nigel Kennedys innspilling av «The Four Seasons» sammen The English Chamber Orchestra fra 1989 solgte over to millioner eksemplarer og er således en av de mest solgte innspillingene av klassisk musikk noen sinne.
Populariteten til «De Fire Årstidene» har vedvart, med svært mange innspillinger i løpet av de siste sytti årene.

«De Fire Årstidene» har vært gjennom svært mange tolkningsvariasjoner. Det hevdes at Vivaldis verk legger godt til rette for improvisasjon. Musikken har også blitt brukt, helt eller delvis, i svært mange andre musikalske uttrykksformer. «De Fire Årstidene» lever altså i beste velgående i den kontemporære kulturen, nesten tre hundre år etter at den ble komponert.

Atle Sponberg (55) er fra Gjøvik og har studert under Isaac Schulman ved Norges Musikkhøyskole. Han har også studert i Amsterdam og Salzburg.
I 2013 ble han tilsatt som Første amanuensis ved Musikkonservatoriet i Tromsø.
Han har vært 1. konsertmester i Det Norske kammerorkester og konsertmester i Kringkastingsorkesteret.
Sponberg er spesielt kjent for sitt forhold til argentinsk tango, han har studert tango i Buenos Aires.
Sponberg er også en svært aktiv studiomusiker, som har bidratt på et stort antall plateinnspillinger med artister over et vidt musikalsk spenn, fra Kine Hellebust & Anders Rogg til Penthouse Playboys, fra Bjørn Eidsvåg til Dimmu Borgir, fra deLillos til Oslo Domkor.

Sponberg har besøkt Det Norske Blåseensemblet ved en rekke anledninger de siste årene og har bidratt til både «Nasjonaldagskonserten» og «Fredrikshaldfest», som i 2018 markerte at det var tre hundre år siden Karl XII falt på Fredriksten. Sponberg var med både musikkteaterstykket «Kongen kommer» i Fredrikshalds teater og da en gruppe musikere fra Ensemblet samme kveld, til stormede mottakelse, spilte «Pubmusikk» på Bryggerhuset.