Søndag 9. feb
Kl. 18:00


HVOR: Parkteatret
VARIGHET: ca 90 min uten pause
PRIS: 275,-
ARRANGØR: Moss Kulturhus


Billett

Det Norske Blåseensemble & Steffen Schorn

Musikalsk leder og multiinstrumentalist: Steffen Schorn
Saksofoner: Roger Hanschel
Slagverk: Marcio Villa Bahia
 

Vi har tolket musikken til den brasilianske jazz -og verdensmusikklegenden Hermeto Pascoal sammen med den tyske dirigenten og multi-instrumentalisten Steffen Schorn.

I forbindelse med vår konsert på Kryssover Jazzfest presenterer vi resultatet av vår platesinnspilling. En innspilling som ble gjort i storsalen i det gamle Arbeidersamfunnet i Halden.  

Jazzgiganten Miles Davis, ikke en musiker som slengte rundt seg med komplimenter, sa følgende om Hermeto Pascoal; – (Hermeto Pascoal) er den mest imponerende musikeren i verden». I 1971 både komponerte Pascoal musikk for Davis og spilte på konsertplata Live Evil. Pascoal (83) vokste opp på landsbygda i Brasil, under spesielle omstendigheter. Han er albino, og kunne av den grunn ikke arbeide på jorda sammen med familien sin. I stedet lærte han seg å spille trekkspill. Allerede i 1964 var han i gang med sin omfattende platekarriere, etter hvert dannet han gruppa Quarteto Novo sammen med bl.a. trommeslageren Airto Moreira. I dag er Pascoal og Moreira to av de internasjonalt mest kjente brasilianske musikerne, Moreira har også spilt med Miles Davis og jazz-fusion bandet Weather Report. Hermeto Pascoal kalles også «O Bruxo», som betyr «trollmannen». I 1970 solodebuterte han med plata Hermeto Pascoal, senere omtitulert til Brazilian Adventure.                  

Pascoals musikk har sitt udiskutable fundament i brasiliansk og sør-amerikansk folkemusikk, men som komponist og utøver er han kjent for sin eksperimentvilje, og for uortodoks bruk av instrumenter.

Musikken hans er å høre på et trettitalls egne plater, like mange er gjort i samarbeid med bl.a. Davis, Moreira, Donald Byrd, Flora Purim og Heraldo do Monte. Og nå altså sammen med Det Norske Blåseensemblet og Steffen Schorn, fordi som en del av plateinnspillingene dro lydteknikere fra Halden til Rio de Janeiro, Brasil for å gjøre pålegg med Pascoal selv. Pascoal bor i Jabour, Bango, der han komponerer, øver og tar i mot besøkende musikere fra hele verden.  

Vinteren 2018 ble deler av Halden sentrum omdannet til et stort innspillings-lokale, da det ble strukket kabler over gaten fra det velrennomerte lydstudioet Athletic Sound til storsalen i det gamle Arbeidersamfunnet, der Det Norske Blåsensemblet befant seg sammen den tyske dirigenten og jazzmusikeren Steffen Schorn.

Med i ensemblet under innspillingene var også trommeslageren Marcia Villa Bahia, som har vært Pascoals faste trommis i de siste trettifire årene, samt de to tyske musikerne, Roger Hanschel (saksofon) og Matthias Schriefel (trompet).  

Steffen Schorn (52) er professor for jazzavdelingen ved Nürnberger Musikochschule og har spilt siden han var seks år gammel, først trompet, så saksofon
fra han var åtte! I dag er baritonsaksofon Schorns hovedinstrument, men han spiller et stort utvalg andre blåseinstrumenter og har studert bassklarinett spesielt.

Han er ansett som en sentral musiker og komponist innen tysk jazz og samtidsmusikk. 

Schorns samarbeid med Det Norske Blåseensemblet strekker seg helt tilbake til 2010-2012, da Schorn var knyttet til orkesteret som kurator. Allerede da stod Pascoals musikk på programmet.

Ut av dette samarbeidet kom også plata Tiefentraüme (2013), inneholdende musikk komponert av Schorn selv.  

Duoen Shorn har sammen med den sveitsiske klarinettisten Claudio Puntin spilte sammen med Hermeto Pascoal så langt tilbake som i 1992. I 2018 uttalte Schorn følgende til Halden Arbeiderblad; – Jeg ble grepet av Pascoals musikk som ung musikkstudent og reiste til Brasil for å studere den nærmere. Jeg har vel ti tusen av Hermetos komposisjoner i hodet, med de tretten vi gjør på denne plata er nok favorittene mine.