Torsdag 1. des Kl. 19:00


HVOR: Parkteatret
VARIGHET: Ca. 2 timer og 45 min inkl. 20 min pause
ARRANGØR: Det Norske Blåseensemble


PRIS: 325,-
BARN: Gratis (med billett)
MEDLEM: 275,-
(Medlemmer av DNBes venneforening)

Forestillingene starter presis. Dørene til salen åpner som regel 20 minutter før forestillingens start.

Baren åpner 1 time før forestillingen starter. Vær ute i god tid for å unngå kø.

Rabatterte billetter er kun gyldig ved fremvisning av evt. moderasjonsbevis.


Billett

Händels Messias

Det blir julestemning fra første tone når Det Norske Blåseensemble under ledelse av Christopher Moulds, sammen med fire fantastiske solister og kor gir deg Händels Messias.

Guddommelig skrivehjelp
Whether I was in my body or out of my body as I wrote it, I don’t know. God knows!”, utbrøt Georg Friedrich Händel etter å ha ferdigstilt Messias. Han hadde da komponert det udødelige mesterverket på bare 24 dager, og det ble spekulert i om Gud selv hadde holdt i pennen. Händel var på den tiden delvis lammet, syk, gjeldtynget og deprimert. Det sies at han med Messias skrev seg frisk fra depresjonen og fikk kreftene tilbake.

Skreddersydd for blåsere
Arrangementet du får høre her er skreddersydd til Det Norske Blåseensemble av deres egen trompetist, Stian Aareskjold. Strykerne er byttet ut med et stort spenn av blåseinstrumenter, som fløyte, klarinett, obo, obo d´amore, fagott, sackbutt, sopransaksofon, naturtrompet og naturhorn. Det skaper «en basisklang som i denne versjonen er ytterst fargerik og variert», ifølge Dagbladets anmeldelse av en tidligere innspilling med BBC singers.

Fantastiske solister og kor
Også denne gangen får ensemblet selskap på scenen av en rekke solide sangere. Solistene er Fflur Wyn (sopran), Rebecca Afonwy-Jones (mezzosopran), Joshua Ellicot (tenor) og Lars Johansson Brissman (bass). Koret er et for anledningen utvidet Trondheim Vokalensemble. Det hele ledes med trygg hånd av dirigent Christopher Moulds.

En stemningsfull start på julen
Det er ikke uten grunn at Händels Messias og librettoen med bibelske tekster har blitt en uunnværlig juletradisjon for mennesker over hele verden. Gi deg selv en stemningsfull start på adventstiden – og kanskje litt ekstra energi inn i julestria? Velkommen til konsert! 

Involverte:  

Christopher Moulds Dirigent
Christopher Moulds begynte sin karriere i 1991 som medlem av musikkstaben ved English National Opera. Fra 1994-98 var han kormester ved Glyndebourne i Sussex, og deretter begynte han sin internasjonale karriere. Moulds er en erfaren og allsidig dirigent, som er etterspurt over hele Europa. Med sterke bånd med både Staatsoper Berlin og Bayerische Staatsoper Munich, dirigerer Moulds et repertoar som spenner fra Monteverdi, Händel og Mozart til moderne verk som Birtwistle’s Punch og Judy. Moulds har dirigert orkestre som Akademie für Alte Musik Berlin, London Philharmonic Orchestra, Mozarteumorchester Salzburg og Vienna Symphony Orchestra. Nylige høydepunkter inkluderer opptredener med Concentus Musicus Wien på Internationale Barocktage Stift Melk og Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin.

Fflur Wyn Sopran
Etter å ha fått stor anerkjennelse for sine opptredener har walisiske Fflyr Wyn raskt etablert seg som en av Storbritannias fremste sopraner. Hun ble nylig valgt til Associate of the Royal Academy of Music (ARAM) som en anerkjennelse for hennes bidrag til musikkyrket så langt. Wyn har jobbet med mange anerkjente dirigenter og orkestre, inkludert Sir Colin Davis, Sir Charles Mackerras, Royal Philharmonic Orchestra, London Symphony Orchestra og London Philharmonic Orchestra. Nylige opptredener inkluderer rollene som Lucia i Rape of Lucretia med Potsdamer Winteroper, Morgana i Alcina for Opera North; tittelrollen i Alice’s Adventures in Wonderland, for Welsh National Opera; Malinka The Adventures of Mr Broucek med Grange Park Opera; Händels Ode for St. Cecilia’s Day med the English Concert under Harry Bicket, Bachs messe i H-moll med Royal Northern Sinfonia

Rebecca Afonwy-Jones Mezzosopran
Rebecca Afonwy-Jones ble født i Midt-Wales og begynte sin karriere som «Emerging Artist» ved den skotske operaen, før hun ble «Associate Artist» ved den walisiske nasjonaloperaen. Hun har også jobbet med blant annet English Touring Opera, Grange Park Opera, Longborough Festival Opera, Opera North, West Green House Opera og Festival Opera, New Zealand. På konsertscenen debuterte hun på BBC Proms med BBC Scottish Symphony Orchestra. Hun har også opptrådt med Britten Sinfonia, the London Mozart Players, the Philharmonia Orchestra, the Royal Philharmonic Orchestra og the RTÉ National Symphony Orchestra. Afonwy-Jones har spilt inn Messias sammen med Det Norske Blåseensemble, som er tilgjengelig på Resonus Classics.

Joshua Ellicot Tenor
Britiske Joshua Ellicott krysser uanstrengt sjangere med sin melodiøse og lyriske, men kraftige tenorstemme. Hans allsidige musikalitet er tydelig i det brede repertoaret han utmerker seg i, og den omfattende listen over dirigenter og ensembler han jobber med. Ellicott har en internasjonale karriere, og han jobber i de fremste konsertsalene rundt om i verden. Han har utviklet en spesiell tilknytning til verkene av Bach, Händel og Monteverdi, men stemmen er så fleksibel at han også er i stand til å møte de stilistiske kravene til senere repertoar. Innen tidligmusikk har han jobbet med blant annet Nikolaus Harnoncourt (Concentus Musicus Wien), Sir Roger Norrington (Zurich Chamber Orchestra) og Harry Bicket (The English Concert). Orkestre han har jobbet med inkluderer BBC Symphony and Concert Orchestras, The Philharmonia, Orchestre Philharmonique de Radio France, Swedish Radio Symphony, og Netherlands Radio Chamber Orchestra.

Lars Johansson Brissman Bass
Den svenske barytonen Lars Johansson Brissman studerte ved den Kungliga Musikhögskolan og Operahögskolan i Stockholm. Han er tildelt både Kristina Nilsson og Joel Berglund-stipendiet, og den prestisjefylte Kungliga Musikalska Akademiens pris. Brissman er en meget etterspurt konsertsanger og opptrer regelmessige på konserthus og festivaler i Europa, USA og Asia. Han har et usedvanlig bredt repertoar som spenner fra tidlig barokk til samtidsmusikk. Han har arbeidet med dirigenter som Martina Batic, Olof Boman, Herbert Böck, Peter Dijkstra, Bjarte Engeset, Gary Garden og Riccardo Muti. Blant hans operaengasjementer kan nevnes Monteverdis «L´Orfeo» ved Drottningholms Festivalen i Stockholm, Lars-Edwardi urpremieren av Carl Unander-Scharins «Hummelhonung» ved Kungliga Operan i Stockholm, Guglielmoi «Cosi Fan Tutte» ved Folkoperan i Stockholm, Mr. Kallenbachi Philip Glass’ opera «Satyagraha» i Stockholm, København og New York. CD-innspillingene hans inkluderer Nathani Staale Kleibergs «David og Batsheba», Bachs «Johannespasjon» og Haydns «Missa Sancti Hieronymi».

Trondheim Vokalensemble Kor
Trondheim Vokalensemble ble til som et resultat av en bevilgning fra Norsk Kulturråd i 2015, etter en felles søknad fra Nidaros Domkirke og Vår Frue menighet (NDVF) og Trondheim Symfoniorkester & Opera (TSO). Man satte straks i gang med å bygge et profesjonelt ensemble, og de første fire sangerne ble ansatt våren 2016. Ensemblet har i dag syv faste sangere i 60%-stillinger. Trondheim Vokalensemble deler sin aktivitet mellom NDVF og TSO, i operaproduksjoner, korkonserter, kirkeverk og høymesser. De gjør også egne konserter. Ensemblet har til nå bidratt på tre plateinnspillinger. Den første, Kleibergs Mass for a Modern Man, ble nominert til Grammy. Trondheim Vokalesenble gjorde seg høsten 2019 bemerket i kammeroperaen Krenket av Brøske og Meløy, et bestillingsverk i samarbeid mellom TSO og Trondheim Kammermusikkfestival. En stor del av ensemblets aktivitet er knyttet til Nidarosdomen, og her er Messias framført ved flere anledninger med Trondheim Vokalensemble i koret.

Det Norske Blåseensemble
Med røtter tilbake til 1734, kan Det Norske Blåseensemble skryte av å være Norges eldste orkester i kontinuerlig drift. Hele orkesteret består av 24 profesjonelle musikere med base i Halden. Det Norske Blåseensemble blåser gjerne nytt liv i velkjente verk fra de tidligere periodene, men gjør også årlige jazz- og showproduksjoner. Et av satsingsområdene er sanntidsmusikk – improvisert musikk på klassiske premisser. Uansett sjanger setter orkesteret pris på et godt samarbeid, og får ofte selskap på scenen av unge talenter og lokale aktører så vel som anerkjente nasjonale og internasjonale kor, solister og dirigenter. Det er heller ikke første gang Det Norske Blåseensemble fremfører Messias. De har blant annet spilt inn verket på plate sammen med anerkjente BBC singers.