Fredag 28. feb Kl. 19:00

ARRANGØR: AdLibitum

Kari Svendsen Spesial!

Kari Svendsen har alltid vært der. Banjo-Kari. Oslo-Kari. Vise-Kari. Hennes utrettelige innsats for Oslo-visene og for visesang generelt, gjorde også at hun i 2011 også  ble St. Hallvard-Kari. Da ble det lagt spesielt vekt pa° alle timene hun har lagt ned da hun var med å starte opp Josefine Visescene i 1995.

I 2024 er det 400 år siden middelalderbyen Oslo brant ned, og 100 år siden Christiania byttet navn tilbake til Oslo. Da er det også 57 år siden Kari debuterte på plate med singelen «Grannie» sammen med The Young Norwegians (1967) før hun ble med i Øystein Sundes Christiania Fusel & Blaagress og ga ut singelen «Mamma vi’kke ha» i 1968.

På 70-tallet gjestet hun på en rekke plater med alt fra Øystein Sunde, Convivium, Jan Eggum, Knutsen & Ludvigsen, Lillebjørn Nilsen, Erik Bye, Åge Samuelsen og Vandrerne og hun gjorde seg bemerket en rekke revyer, før hun endelig skulle gi ut plater i eget navn. Men selv om hun «alltid» har vært der, har hun ikke skjemt oss bort på platefronten.

Hun har kun tre soloalbum paå samvittigheten:
Kari Svendsen (1978), Solskinn og sang (1982) og Kari går til filmen (1991), i tillegg til de to platene På Stengrunn (1973) og På Gjensyn (2019) – begge med tekster av Rudolf Nilsen. Det er også verdt å nevne de to Gatesangerne albumene Gatesangerne (1995) og Oslo-viser (2000). Allikevel er hun en av de mest turnerende artistene i landet, med alt fra Riksscenen til eldrehjem som boltreplass.

I 2023 synes Karis venninne, fan og medhjelper Marianne Berg at tiden var inne for å komme med nytt album. Og siden Karis vennekrets er like variert som den er uforutsigbar, falt valget av produsent på saksofonist og komponist Rolf-Erik Nystrøm – en av Norges – og verdens – ledende impro- og samtidsmusikere. Et umake par, vil nok mange si, men de to har utviklet et sterkt vennskap både på og utenfor scenen. Rolf-Erik spiller til vanlig i gruppa Poing sammen med Frode Haltli og Håkon Thelin.
Poing hopper fra å samarbeide med Maja Ratkje og Lasse Marhaug til Ole Paus og Lars Lillo-Stenberg. Fra tung samtidsmusikk til Åges Levva livet!…og Kari er ofte gjest når de spiller live.

Som en norsk Rick Rubin har Rolf-Erik tatt tak i Karis repertoar og tatt seg alle tenkelige friheter. Ved hans side har trommeslager Jørgen Smådal Larsen (Kråkesølv, Lukestar) sittet og sammen har de hentet drahjelp fra musikalske områder som Kari kanskje ikke er mest kjent for å frekventere. Klassisk, jazz, samtidsmusikk pa° den ene siden og blues, ørkenrock og arabiske toner på den andre. Men i midten står Kari fjellstøtt. Hun gjør det hun alltid har gjort. Hun er bare plassert i et helt nytt landskap.

Kari Svendsen Spesial! er Karis første plate på 33 år. Både stemmemessig og banjoteknisk peaker hun nå. Hun har fått med seg noen av landets desidert beste musikanter. Helge Lien og Edvard Askeland kommer fra jazzen, Knut Reiersrud fra bluesen, Rolf-Erik Nystrøm fra rock og samtidsmusikk, Håkon Thelin fra samtidsmusikk, Frode Haltli fra folkemusikken og på avslutningslåta gjester også hennes tidligere ektemann og bestevenn Lillebjørn Nilsen.

Tittelen på plata er inspirert av pappa Knuts favorittpjolter Brandy Spesial. Fra ham fikk hun også mange av visene og den sterke interessen for revyviser og spesielt Oslo-historien.

I forbindelse med plateslipp vil det også bli gitt ut en bok i Norske albumklassikere-serien, i tillegg til en podcast på 13 episoder, hvor Kari snakker med musikkhistoriker Arvid Skancke-Knutsen.